Inkomensseizoen 2022: hoe vervul jij jouw zorgplicht?

23 augustus 2021 | 4 MIN
INKOMEN

Inkomensseizoen 2022: hoe vervul jij jouw zorgplicht?

Chantal van Manen
23 augustus 2021
🕛 4 min. lezen

Ze hebben maar makkelijk praten. De beleidsmakers achter hun bureau. De arbeidsmarkt van de toekomst, verplichte AOV voor zelfstandigen en alsof het niets is een fantastisch ontzorgend product op de verzuimmarkt. Dat alles valt onder mijn zorgplicht als financieel dienstverlener.” Ik citeer hier één van mijn klanten die ik regelmatig spreek. 

Ik ben Chantal van Manen, consultant Zorg & Inkomen bij Nedasco. In deze blog staat de zorgplicht centraal. 

Als financieel adviseur kan jij er in jouw dagelijks werkzaamheden niet onderuit. De juridische beschrijving in de Wet op het Financieel Toezicht en in het Burgelijk Wetboek is bekend. Toch is het in de praktijk niet zo zwart-wit. 

Zorgplicht uitgelegd

Simpel gezegd wil de zorgplicht zeggen dat jij als financieel dienstverlener goed voor jouw klanten moeten zorgen. Maar wat is “goed zorgen”? Wekelijks bellen? Duidelijke communicatie? Goede bereikbaarheid? Écht het gesprek aangaan? De term ‘goed voor je klanten zorgen’ wordt door iedereen anders geïnterpreteerd. Wat de een als goed bestempeld, vindt de ander ondermaats. Toch zijn er wettelijke kaders waar je je aan moet houden. 

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft er al honderden uitspraken over gedaan. Wat we veel terug lezen:

  • Als adviseur stel je de belangen van je klant centraal;
  • Je bent als adviseur een professional die redelijk bekwaam handelt;
  • Als adviseur moet je de nodige zorg betrachten bij advisering en bemiddeling. 

En ook deze uitspraken zijn voor interpretatie vatbaar. Want zoals het zo mooi genoemd wordt ‘de omstandigheden van het geval’ tellen ook mee. Het maakt alles bij elkaar erg complex en geeft je als adviseur weinig houvast. Gezond boeren-verstand is misschien nog wel de beste inzet naast het klassieke gezegde: ‘wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet…’

Verzuim Ontzorgverzekering

Met het naderende inkomensseizoen voor de deur is voor jou als inkomensadviseur ook de tijd aangebroken om jouw klanten van een advies te voorzien. Is de huidige verzekering nog passend? Heeft een klant zijn ongenoegen uitgesproken over de experience rating? Of is er een confrontatie geweest met betrekking tot een peperdure re-intergratie nota? Of misschien zelfs wel een loonsanctie?

De MKB Verzuim Ontzorgverzekering is een product dat passend zijn. In een eerder gegeven webinar hebben wij vanuit Nedasco uitgebreid toegelicht waarom wij achter dit product staan. Daarbij vind ik dat de zorgplicht van een adviseur een prominente rol speelt bij de komst van dit product. De uitspraken van het Kifid geven dit ook aan. De zorgplicht houdt niet op bij het aansluiten van de verzekering, maar gaat door gedurende de looptijd van de polis.

Het adviesgesprek

De komst van een nieuw product op de markt is een trigger om de situatie van jouw klanten te bespreken. Daarom verdient dit product op zijn minst een serieuze plek in het adviestraject. De dienstverlening die gekoppeld is aan het product en bepalend is voor vele MKB-ondernemers biedt uitkomst. Het product is er immers gekomen vanuit de wensen van de MKB-ondernemers. 

Ben jij klaar voor het aankomende inkomensseizoen? Wil je met mij of met één van mijn collega’s sparren over dit onderwerp sparren? Neem dan contact met ons op via 033 – 46 70 862 of via inkomen.offerte@nedasco.nl

 

Chantal van Manen

Over de auteur

Chantal van Manen is Consultant Zorg en Inkomen bij Nedasco. Je kunt op haar expertise rekenen op het gebied van sociale zekerheid. Zij ziet het als een uitdaging om jou te ondersteunen bij jouw vraagstukken omtrent inkomensverzekeringen en helpt je graag verder bij jouw inkomensadvies.
LinkedIn logo

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit vind je ook interessant:

4 april 2019

Wanneer mag je iemand ontslaan?

 

25 februari 2020

Nieuwe Ketenregeling: arbeidsmarkt weer in balans

 

2 maart 2020

Coronavirus en verzuimverzekeringen –
Hoe zit het?