Ondernemen

Toen & Nu | Wijnand van Essen (Callenbach van Essen) over het adviesvak

Redactie
Nedasco B.V.

Sinds 1970 staan wij klaar voor financieel adviseurs. Dit jaar alweer 50 jaar geleden. Dat laten we natuurlijk niet zomaar voorbij gaan. Daarom hebben we een aantal kantoren, die al geruime tijd bij ons zijn aangesloten, geïnterviewd.

Is er veel veranderd sinds zij zijn begonnen met adviseren? Wat vinden zij het mooiste van het adviesvak? En waarom zijn ze al die tijd klant gebleven van Nedasco? Wijnand van Essen, van advieskantoor Callenbach van Essen, geeft antwoord op deze vragen in dit interview.

Kun je allereerst iets vertellen over jezelf, Wijnand?

“Ik ben Wijnand van Essen. Tien jaar geleden ben ik voor mijzelf begonnen met een eigen assurantiekantoor. Bij de start ben ik gaan kijken met wie ik zaken kon doen. Het eerste gesprek was toen ook met Nedasco. Jullie hebben mij altijd goed ondersteund op allerlei fronten, hebben fijne mensen werken en daar heb ik (nog steeds) met plezier veel gebruik van gemaakt. Het gaat mooi en goed, we zijn tevreden!”

Hoe lang zit je al in het adviesvak?

“Ja, dan moet ik een heel eind terug. Dat is toch al zo’n 25 jaar.”

Is er veel veranderd sinds je begon in het adviesvak?

“Oh jeetje, er is zóveel veranderd. Zowel qua techniek, verzekeringen als beloningsstructuren, het is gewoon een compleet andere wereld geworden. Daar waar ik vroeger veelal levensverzekeringen en uitvaartverzekeringen adviseerde, zitten we nu eigenlijk meer in het adviesvak van schade. Dat is sowieso een heel andere tak van sport natuurlijk. De beloningsstructuur is voor relaties veel beter inzichtelijk. Ik denk dat er wat dat betreft heel veel is veranderd en verbeterd. Er is veel veranderd, maar zeker niet ten nadele.”

Wat is de herinnering die je het meeste bijstaat?

“De overgang naar de zelfstandigheid. Ik ben een zelfstandig kantoor gestart vanuit een loondienst-situatie. Je kunt het een sprong in het diepe noemen. Ik kon hartstikke goed zwemmen vond ik, dus dat was niet zo erg dat het daar zo diep was. Het was wel een heel eind naar de overkant, we zijn er nog niet. Het is spannend, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik heb vrijheid en kan mij nog meer inzetten voor relaties. Dit omdat ik het gevoel heb dat ze nog dichter bij mij staan. Daar waar het eerder ook klanten waren van mijn werkgever, zijn het nu ook lekker mijn klanten waar ik zuinig en trots op ben. Ik vind het fijn dat ze zich bij ons kantoor hebben willen aansluiten.”

Wat is jouw grootste uitdaging?

“Voordat het bedrijf levensvatbaar is en je voldoende relaties hebt waar je een boterham mee kunt verdienen, dan ben je wel een aardig eindje verder. Je hebt wel honderden relaties nodig om dat te bewerkstelligen. Er zijn allemaal manieren natuurlijk: van abonnementsgeld tot een uurloon of een vaste fee, maar wij zijn een kantoor dat nog werkt op provisiebasis. Dan zal het je niet vreemd klinken dat je wel een aardige portefeuille nodig hebt om de boel draaiende te houden. De kosten lopen natuurlijk gewoon door. Dat was, en is, soms spannend.”

Ben je daarom met Callenbach Assurantiën gaan samenwerken?

“Ja. Dat is een kantoor geweest die zijn sporen al verdiend had in het verleden. Kees Callenbach is de zestig jaar gepasseerd , maar hij heeft nog veel plezier om ons te helpen. Hij is boven de 60 en dat was een mooie gelegenheid om het kantoor over te nemen. Anders was het misschien wel heel lastig geworden, daar ben ik wel duidelijk in. Ik schaam mij er ook niet voor. De dag dat ik aan zag komen dat ik mijn hoofd niet meer helemaal zelfstandig boven water kon houden, heb ik gesolliciteerd bij Ensupport (dochterbedrijf Nedasco). Ik werd daar positief ontvangen, maar toen ik daar binnenliep – en dat heeft niets met het bedrijf te maken – moest ik de lift in en kreeg ik een pasje voor deur nummer vijf. Daar kreeg ik het even benauwd van. Na een best positief gesprek ben ik toch niet naar huis gereden, maar naar Kees Callenbach. Ik heb hem gezegd dat ik niet gelukkig word als ik dit moet gaan doen. Het dubbeltje kan links- of rechtsom vallen, misschien was ik anders wel een collega geweest.”

Hoe denk je dat het adviesvak er over 50 jaar uitziet?

“Ik denk dat je dat helemaal niet kan inschatten. Ik heb er ook niet echt een visie op. Wat ik wel heb gezien – zeker in deze moeilijke coronaperiode – is dat het soms heel snel kan veranderen en ook een kant op kan gaan dat we met zijn allen niet hadden kunnen voorspellen. Ik waag me dan ook niet aan een voorspelling, maar ik denk dat als je up-to-date blijft met je kennis, dat het advies – in welke vorm dan ook (computers of robots die het verhaal aan je vertellen) – blijft bestaan.”

Weet je hoe lang Callenbach van Essen al is aangesloten bij Nedasco?

“Dat zal toch al gauw zo’n 25 jaar zijn.”

Dat klopt inderdaad. Callenbach Assurantiën sinds 1995 en van Essen sinds 2010. Waarom hebben jullie voor Nedasco gekozen?

“Bij elkaar zou je dan dus ook 35 jaar kunnen zeggen ? Ik heb aan het begin heel bewust een aantal serviceproviders uitgenodigd. Daar heb ik gesprekken mee gevoerd. Het eerste gevoel vind ik erg belangrijk. Dat gevoel was bij Nedasco in één keer goed. Wat ook zeker niet onbelangrijk is, is dat het letterlijk ‘dichtbij’ voelde. Vanuit Amersfoort kun je letterlijk met een kei naar Nijkerk gooien natuurlijk. Dat voelde eigenlijk gelijk goed en dat is ook in al die jaren gebleken dat ik daar een goede keuze in heb gemaakt. Jullie zijn een fijn bedrijf, aardige mensen, persoonlijk, op alle afdelingen weten jullie precies waar jullie het over hebben. Ik kan gewoon naar jullie bellen en roepen waar ik het niet mee eens bent. En het is eigenlijk bijna altijd wel zo dat er naar mij wordt geluisterd, er wat mee gebeurt en aan mij wordt teruggekoppeld. Ook al is het soms negatieve feedback, dan krijg je in ieder geval feedback en dat is belangrijk. Er zijn altijd wel momenten waarvan je denkt ‘hmmm, misschien moet dat anders’ of ‘misschien had dat anders gekund’. Ik ben mij ook heel bewust dat niet altijd alles goed kan gaan. Dat is ook hier op ons kantoor niet anders, dan gaan er soms ook dingen nét niet zoals ik het zelf zou willen, en dat is ook bij Nedasco zo. Daar wind ik mij soms ook wel over op. Dat is ook de drive die je hebt om je vak goed te doen. Maar dat is zeker niet de reden om weg te lopen. Het is juist een reden om met elkaar in gesprek en contact te blijven.”

Benieuwd naar meer van deze verhalen?

Lees hier het verhaal van:

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de continu veranderde markt. Elke laatste week van de maand in je mailbox.

Inschrijven

Redactie

De redactie van Nedasco werkt samen met verschillende specialisten binnen Nedasco. Ons doel? Interessante en leuke content schrijven voor jou!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *